Partners

In de organisatie van De Binnentuin speelt partnerschap met ouders en externe zorg- en hulpverleningsinstanties een belangrijke rol. Wij nodigen ouders daarom met regelmaat uit om over de ontwikkeling van hun kind te praten. Dit gesprek is op basis van evenwaardigheid; de leerkracht is de deskundige wanneer het gaat over de leerontwikkeling en het daarbij horende aanbod, de ouder is de ervaringsdeskundige wanneer het gaat over behoeften en het welbevinden van het kind. Op basis van deze informatie wordt er zo nodig een plan opgesteld, uitgevoerd en met de desbetreffende betrokkenen geëvalueerd. 

Samenwerkingsverband

Het kan zijn dat een kind meer ondersteuning nodig heeft dan in het basisaanbod van De Binnentuin geboden wordt. We kunnen daarvoor het samenwerkingsverband inschakelen. De consulent van het samenwerkingsverband kan samen met school, kind en ouders meedenken over datgene wat nodig is in de groep om een kind verder tot ontwikkeling te krijgen. Dit kan een eenmalig consult zijn maar kan ook een traject van advies en ondersteuning zijn. School blijft in alle gevallen de regiehouder in de trajecten. 

Buurtteam

Wanneer we denken dat een kind meer gebaat is bij ondersteuning in de gezinssituatie of specialistische hulpverlening zullen we dit gesprek met ouders voeren. We betrekken dan graag een medewerker van het buurtteam om mee te denken over de mogelijkheden. Aan De Binnentuin zijn 2 buurtteam medewerkers gekoppeld. Zij zijn zowel voor school als voor ouders beschikbaar om over vraagstukken rond kind en opvoeding mee te denken. Zij zijn ook nodig voor het eventuele verwijzingstraject naar de specialistische hulpverlening (Koos of Spoor030). School kan dit traject initiëren en ondersteunen, maar ouders en buurtteam zullen het traject inhoudelijk samen doorlopen. 

Reguliere basisscholen

Intern begeleiders van de reguliere basisschool vormen voor ons ook een belangrijke partner. Door goede samenwerking kan de signalering en doorverwijzing van leerlingen soepel en vroegtijdig plaatsvinden. Daarom is het van belang dat IB-ers, maar ook de andere partners binnen het Samenwerkingsverband (po en vo) onze school goed kennen. Wij gaan regelmatig bij hen op bezoek om leerlingen te bespreken of te assisteren bij de doorverwijzing naar onze school of een andere vorm van speciaal onderwijs. Ook worden zij regelmatig op de Binnentuin uitgenodigd in het kader van overleg, overdracht of informatie-uitwisseling.